Reikwijdte van chronisch lichamelijke aandoeningen
Om een indruk te geven van frequentie van de aandoeningen en de variëteit volgen hier cijfers uit een recent onderzoek van 0- tot 25-jarigen in Nederland. In totaal hebben 870.000 jongeren één of meerdere chronische lichamelijke aandoening(en) dat is 17,4% van alle jongeren. In een klas van 25 zitten dus gemiddeld drie leerlingen of studenten met een chronische lichamelijke aandoening. In de tabel zie je welke aandoeningen het meest voorkomen onder kinderen en jongeren.
Gevolgen en Ondersteuningsbehoeften
Meest specifiek voor de grote groep chronische aandoeningen is de combinatie van de wisselende belastbaarheid met de onzichtbaarheid ervan. Het ene moment kan er niets aan de hand zijn, terwijl het volgende moment de leerling te moe is om bijvoorbeeld maar een pen vast te houden. Soms slaat de vermoeidheid al op school toe, soms pas thuis. In de grafiek zie je de meest voorkomende gezondheidsgerelateerde klachten in een periode van veertien dagen bij kinderen 4 tot 12 jaar. Zowel chronische vermoeidheid als hoofdpijn spelen een belangrijke rol.
Dit vereist nogal wat van de leerling of student. Vaardigheden als inschatten en plannen, incasserings- en aanpassingsvermogen, acceptatie, hulp kunnen vragen en accepteren, uitleggen hoe je je voelt, je grenzen aan kunnen en durven geven. Van de jongeren tussen de 10 en 25 jaar met een chronische aandoening geeft 47% aan dat ze zich niet begrepen voelen door klas- en studiegenoten, zo blijkt uit hetzelfde onderzoek.
Het vraagt ook wat van de leerkracht, de klasgenoten en de school als geheel. Toch blijkt uit de praktijk dat veel van deze leerlingen al enorm geholpen zijn met begrip over wat de aandoening met zich meebrengt en een bepaalde mate van flexibiliteit van school om de gevolgen van de aandoening zoveel mogelijk op te vangen.
Top drie ondersteuningsbehoeften
De top drie aan ondersteuningsbehoeften op school, zoals uit ons onderzoek naar voren kwam:
- Flexibiliteit (lesrooster, rustmomenten, verzuim, inhalen, gym, laptop, et cetra).
- Meer kennis, inzicht, begrip en empathie.
- Extra begeleiding of ondersteuning.
Een derde heeft meer hulp nodig op school
Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat ruim 1/3 van de kinderen en jongeren met een chronische aandoening meer hulp of hulpmiddelen wil op school. De gevolgen van een chronische aandoening geven vaak een vertekent beeld over de leercapaciteit van de leerling. Door de vele gevolgen van de aandoening wordt vaak gedacht dat een verlagen van leerniveau de oplossing is. \Hou er rekening mee dat dit juist demotiverend kan werken doordat het bijvoorbeeld als een soort straf wordt ervaren. Met elkaar op zoek naar maatwerk blijkt ook hier de oplossing.
Wat bindt deze groep?
Voor meer inzicht wat de groep leerlingen en studenten met chronische aandoeningen gemeenschappelijk heeft klik hier.