Over 3dubbel

In welke mate nemen we de kennis en ervaring van kinderen en studenten serieus en welke ruimte is er om die kennis te benutten binnen het onderwijs? En hoe werkt dat als het gaat om jonge mensen met een chronische aandoening? Kunnen de eigen belevingen van studenten met een aandoening omgezet worden in expert kennis? Het antwoord is ja. De eigen ervaring blijkt een waardevolle inbreng te zijn in het onderwijs.

‘Van ik vorm een probleem naar ik voeg waarde toe’ is de essentiële verandering in de manier van kijken voor studenten met een chronische aandoening. Samen ontwierpen pabo-studenten en docenten interactieve tools die helpen (en meer leraren en leerlingen zouden kunnen helpen) om van rol te wisselen, ‘lastige’ onderwerpen aan te pakken en inzichten te ontwikkelen over de waarde van ervaringsdeskundigheid rond chronische aandoeningen. Niet alleen op de Hogeschool Utrecht, maar ook tijdens het lesgeven op basisscholen. Studenten brengen dit middels hun stages zelf het onderwijsveld in.

Hoe werken we samen?

Social designers gingen samen met studenten met chronische aandoeningen en betrokken professionals, in co-creatie aan de slag in het mobiele PeerStation. Een plek waar ze samen onderwijs-en ondersteuningstools voor Pabo- en basisonderwijs maken. In het creatie proces hebben de docent en student elkaar nodig. Het maakt niet uit wie het initiatief neemt. In het ene geval is dat de student die opstaat en zegt ‘hier wil ik iets mee’, in het andere geval is het de docent. De initiatiefnemer zoekt vervolgens naar ruimte (toepasbaarheid, studiepunten, betaalde uren) om een eigen toepassing te maken. Om dat te willen en te kunnen hebben ze elkaar nodig. In de samerwerking doorvoelen ze de urgentie om vorm te geven aan dat wat vaak onzichtbaar is.

“Veel is niet zichtbaar, maar wel aanwezig. Maar eigenlijk zou het niet uit moeten maken of een (chronische) aandoening zichtbaar is of niet.
Het gaat om de invulling die wij aan het gesprek hierover geven.”
— Rianne de Roon, Ervaringsdeskundige student Pabo HU

Wat levert het op?

  • Blinde vlekken komen in beeld

  • Een kanteling in het kijken naar het inzetten van ervaringskennis

  • Tools om handelingsverlegenheid bespreekbaar te maken en om te zetten naar open en constructieve gesprekken

  • Aandacht voor fysieke aandoeningen

  • Studenten raken actief betrokken bij onderwijsontwikkeling

  • Samenwerking met schooldirecteuren in het po

  • en nog veel meer...

De tools

Scherm­afbeelding 2024-09-20 om 11.41.29.png

We zijn met het Pop-up PeerStation en de daarbij horende tools in veel verschillende lessen geweest. Docenten en studenten experimenteren met de tools, gaan aan de slag om een nieuwe tool te ontwikken en ontdekken wanneer ze het PeerStation kunnen inzetten. De in co-creatie ontwikkelde tools zijn nu toegankelijk voor zowel docenten als studenten. Ze kunnen ingezet worden op de studie en op basisscholen. Bekijk onze menukaart.

Het team

3dubbel is een samenwerking van Stichting Zorgeloos naar School met studenten en onderwijsprofessionals van HU pabo (Hogeschool Utrecht) en social designers Marjolein Vermeulen en Myrthe Veeneman (MV design). Ondersteund door het Agis Innovatiefonds.

“Wij zitten als opleidingsinstituut op wetenschappelijke kennis en praktijkkennis. Pabo’s zijn doodgegooid met opdrachten de afgelopen jaren en wat wij gedaan hebben is al die kennis in de studenten stoppen. Natuurlijk laten we ze in de stage in de praktijk ervaring op doen. Maar de ervaringskennis die ze hebben van hun eigen persoonlijk portret en levenservaring leren inzetten, dat vraagt een omslag in ons denken.
Daar zit echt de vernieuwing!
  — Onderwijsmanager Paul Maasen, HU pabo

Doe je ook mee?

Ben je werkzaam bij een onderwijsinstelling en ben je benieuwd naar de manier van werken en de tools die we hebben ontwikkeld? We willen de geleerde lessen en inzichten graag breed verspreiden, om de beweging extra kracht bij te zetten! In oktober organiseren we een workshop tijdens de Dutch Design Week, waar je je voor op kan geven. Of neem contact op met: info@zorgeloosnaarschool.nl.