HOE KAN IK ZORGELOOS NAAR HET MBO?

Met behulp van onze gids

Je studeert, of gaat studeren, op een mbo. En je hebt een chronische lichamelijke aandoening, zoals astma, reuma, een darm- of spieraandoening. Misschien heb je (nog) geen diagnose, maar wel lichamelijke klachten. Als je aan school uitlegt wat je hebt, of waar je last van hebt, dan kan de school samen met jou op zoek naar aanpassingen die het studeren wat makkelijker voor je maken.

Wij hebben een gids gemaakt die je wegwijs maakt in de mogelijkheden die er zijn. De gids bestaat uit 10 onderdelen die je hierboven ziet. Download of bestel nu gratis jouw exemplaar.

Hieronder vertellen een aantal mbo studenten waarom ze zo blij zijn met deze gids.

Summer, 3de jaars mbo student juridische dienstverlening

"Fijn dat deze gids er is, hier heb ik wat aan! Nog net op tijd voor de afronding van mijn stage want er staan goeie tips in voor tijdens mijn stage! Ik wil de gids ook gebruiken op weg naar het HBO, zodat ik nog beter voorbereid ben, met wat meer zelfvertrouwen om dingen zelf te regelen.”

summer vierkante foto.jpg

Yulissa, afgestudeerd mbo verpleegkunde

"Had ik dit maar tijdens mijn studie gehad."

Yulissa Lensen.jpg

Yulissa overhandigt eerste gids aan Henrike Karreman, ministerie van Onderwijs, Wetenschap en Cultuur

mbo gids in het gras.JPG

Tessa, mbo student doktersassistente en heeft Fibromyalgie en Prikkelbaar Darm Syndroom

"Heel gaaf! Ik vind de studentenpas echt super. En een mooi handvat voor onderwijsinstellingen."

Tessa met mbo blik.JPG

Emma, 2de jaars mbo student biologisch analist

"Ik wil eigenlijk gewoon precies hetzelfde behandeld worden als ieder ander. Soms heb ik wel hulp nodig met dingen of heb ik iets extra’s nodig. Maar ik heb geleerd om hulp te vragen. Het is belangrijk dat je goed weet én kan aangeven wat je wel en niet kan: zo kunnen ze je beter helpen en passende ondersteuning kunnen bieden.”

_VLO9030VK.jpg

Manouk, toekomstig mbo student

“In de gids staat alles waar ik aan moet denken goed omschreven. Door mijn TOS is het moeilijk om snel te verwoorden wat ik denk en nu is het gewoon opgeschreven.” Manouk, toekomstig mbo student, tijdens de open dagen.

Schermafbeelding 2022-03-22 om 12.49.18.png

Je schoolloopbaan

Er zijn een aantal momenten in je schoolloopbaan, die bepalend zijn voor je succes op het mbo. Het is belangrijk om deze momenten goed voor te bereiden. Want hoe meer regie jij pakt vanaf het begin, hoe meer kans je hebt dat de opleiding bij je past. En dat je met meer plezier en energie je studie en stage doorloopt. En, ook niet onbelangrijk, dat je uiteindelijk de baan vindt die bij jou én je lijf past. Hieronder zie je de vier sleutelmomenten waarmee de gids je helpt.