Schoolreis, schoolkamp of werkweek

op schoolkamp met een chronische aandoening

Ga op tijd met elkaar in gesprek

Een leerling heeft bij de wet recht om aan alle onderdelen van het curriculum mee te doen en daar hoort ook een schoolreisje of schoolkamp bij.

• Ga lang voordat het zover is met elkaar om de tafel om te inventariseren wat er nodig is.
  • Leg als ouder daarbij uit wat je kind allemaal zelf kan en wat hij/zij nodig heeft om goed voor zijn aandoening te zorgen tijdens de schoolreis. En kijk dan hoe je dit samen kunt regelen.
  • Wees beiden, school en ouder, open over waar je tegen opziet.
  • Zorg dat er duidelijke afspraken worden gemaakt, die naar alle betrokkenen op reis en thuis goed gecommuniceerd worden.

Tips

Kijk daarbij naar wat je voor elkaar kan betekenen voor en tijdens de reis. Denk bijvoorbeeld aan:

• buddy/vriend(in), die dan in hetzelfde groepje mag of op dezelfde kamer kan slapen.
  • vast aanspreekpunt voor de leerling, dat kan bijvoorbeeld een leerkracht of hulpouder zijn, geef duidelijke voorlichting aan deze persoon hoe hij/zij de leerling kan helpen om goed voor zijn aandoening te zorgen tijdens de reis.
  • Korte lijnen tussen school, leerling en ouder door gebruik van mobiel, groepsapp.
  • Bespreek gebruik van mobiel door de leerling als hulplijn naar de ouders
  • Zorg dat de benodigde medicatie en andere spullen mee zijn.
  • Als er sprake is van een gastgezin, ga op zoek naar een gezin die ervaring heeft.

Medicatie

header_VLO9964.jpg

header_VLO9637.jpg

"Onze jeugdleden worden dagelijks geconfronteerd met hun chronische aandoening in relatie tot de omgang binnen het onderwijs. Recentelijk heeft onze zoon dit aan den lijve ervaren vanwege het niet mogen deelnemen aan een studiereis naar Rome met zijn klasgenoten." (bestuurslid van Bijniervereniging)