een kwart van leerlingen/ studenten kampt met chronische vermoeidheid

Chronische Vermoeidheid op school

Meest karakteristiek voor de grote groep chronische aandoeningen is de combinatie van wisselende belastbaarheid en vermoeidheid. Het ene moment kan er niets aan de hand zijn, terwijl het volgende moment de leerling of student te moe is om bijvoorbeeld maar een pen vast te houden. Soms slaat de vermoeidheid op school toe, soms pas thuis. Meer dan een kwart van de leerlingen met een chronische aandoening kampt met chronische vermoeidheid.

Dit vereist nogal wat van de leerling en student. Vaardigheden als inschatten en plannen, incasserings- en aanpassingsvermogen, hulp kunnen vragen en accepteren, uitleggen hoe je je voelt, je grenzen aan herkennen, erkennen en vervolgens kunnen en durven geven. Van de jongeren tussen de 10 en 25 jaar met een chronische aandoening geeft 47% aan dat ze zich niet begrepen voelen door klas- en studiegenoten, zo blijkt uit onderzoek.

Het vraagt ook wat van de leerkracht, de klasgenoten en de school als geheel. Toch blijkt uit de praktijk dat veel van deze leerlingen al enorm geholpen zijn met (meer) begrip over wat de aandoening met zich meebrengt en een bepaalde mate van flexibiliteit van school om de gevolgen van de aandoening zoveel mogelijk op te vangen. 

Gebruik onze gesprekstools om tot meer begrip en maatwerk te komen

Door samen in gesprek te gaan met hulp van onze gesprekstools kunnen leerling/student, school en ouder helder krijgen welke rol vermoeidheid speelt. Op basis van die inventarisatie kan gekeken worden naar mogelijke aanpassingen of ondersteuning die ook in gesprekstools staan genoemd.

Vermoeidheid

Gym

Header Gym

Verzuim

header_VLO0043.jpg

Leerling met SOLK

Leerling met SOLK

“Soms voel ik me ’s ochtends zo slecht dat ik niet naar school kan, maar lukt het mij ’s middags wel om met een vriendin af te spreken. Dat begrijpen mensen vaak niet. Het afspreken geeft mij juist weer energie en helpt mij om de volgende dag weer naar school te gaan en niet in de negatieve spiraal terecht te komen. Met mijn psycholoog bespreek ik hoe ik het aan anderen kan uitleggen.” (Leerling met Somatisch Onverklaarbare Somatische Klachten, SOLK kenniskaart, Kennisgroep Speciaal)

header_VLO9964.jpg

Toetsen & examens

header_VLO9941.jpg

Beperkte mobiliteit

header_VLO9668.jpg

Leerling met epilepsie

Leerling met epilepsie

“Ik heb het geluk dat ik een epileptische aanval voel aankomen. Ik krijg dan een bittere smaak in mijn mond en ruik een vreemde, branderige geur. Na enkele minuten krijg ik hoofdpijn en word ik duizelig. Ik weet in dat geval dat ik snel in een bed moet gaan liggen om mezelf geen pijn te doen. Van mijn leraar, Tijs, mag ik altijd naar het bed gaan als ik daar om vraag. Dat vind ik heel goed van hem, want ik heb wel eens anders meegemaakt.” (leerling met epilepsie, kenniskaart epilepsie, Kennisgroep Speciaal)

header_VLO9987.jpg