veelgestelde vragen

Zijn er speciale rechten voor scholieren die langdurig of chronisch ziek zijn?

Elke school moet ervoor zorgen dat leerlingen die langdurig of chronisch ziek zijn en daardoor (tijdelijk) niet naar school kunnen gaan voldoende onderwijs krijgen. Dat geldt ook voor leerlingen die vanwege een chronische aandoening meerdere keren voor korte tijd niet op school kunnen zijn. De school is verplicht om: (a) voor deze leerlingen een lesplan op te stellen en (b) te regelen dat de leerling inderdaad les krijgt. Bij het opstellen van je lesplan is het handig om afspraken te maken over het maken van toetsen, over het doorgeven van huiswerk, en over het inleveren van huiswerk. Download of bestel onze gids met alle informatie over hoe je dit het beste doet.

Hoe kan de onderwijsachterstand van mijn chronisch zieke kind het best worden aangepakt?

Door hun ziekte kunnen leerlingen niet altijd optimaal profiteren van het reguliere onderwijsaanbod. Aanpassingen in het lesprogramma zijn vaak noodzakelijk, tijdens een periode van ziekte.  Onderwijs is belangrijk, juist ook voor deze leerlingen Een veilige schoolomgeving kan houvast geven. Schoolwerk vraagt aandacht en geeft structuur aan de dag. Veel kinderen vinden het fijn om contact te houden met klasgenoten. En het is belangrijk om leerachterstand zo veel mogelijk te voorkomen. Laat een chronisch zieke leerling niet verplicht alles wat er gemist is inhalen, want dan loopt de achterstand alleen maar op.

Er zijn verschillende mogelijkheden om onderwijs te waarborgen voor zieke leerlingen. Het kan gaan om leerlingen die vanwege ziekte (regelmatig) helemaal thuis moeten blijven, leerlingen die in het ziekenhuis worden opgenomen en leerlingen die deels naar school kunnen komen. Zoals een aangepast onderwijsprogramma, aangepaste toetsen of examens en afstandsonderwijs (bron).

Is een duidelijke onafhankelijke vastgestelde diagnose nodig voordat de leerling recht heeft op aanpassingen of vrijstellingen?

Een leerling heeft geen diagnose nodig om in aanmerking te komen voor extra ondersteuning. Het uitgangspunt daarbij is dat de ondersteuningsvraag van de leerling centraal staat en niet de diagnose. Scholen gaan na waarbij een leerling extra begeleiding nodig heeft. Scholen kunnen dus extra ondersteuning aanvragen voor leerlingen bij wie de diagnose nog niet is vastgesteld. Wel moet duidelijk zijn welke ondersteuning er nodig is. In bepaalde situaties kan een diagnose wél helpen bij het organiseren van de juiste ondersteuning. Het kan bijvoorbeeld de intern begeleider betere handvatten geven voor de begeleiding. Het is dan over het algemeen ook niet aan te raden om een diagnose voor de school achter te houden. De school moet immers op basis van zoveel mogelijk relevante informatie passende ondersteuning gaan organiseren. Een samenwerkingsverband bepaalt in iedere regio wanneer en hoe scholen extra ondersteuning inzetten.

Ben je verplicht om school inzage in je medische gegevens te geven?

Soms heeft de school gegevens van de leerling nodig, bijvoorbeeld een verslag van een onderzoek of behandeling. De school mag alleen verslagen lezen als de ouder  hier toestemming voor geeft. Vanaf 16 jaar is de toestemming van de leerling nodig. Zeg als ouder of leerling niet zomaar ja of nee, maar denk goed na welke informatie nodig is om met de school te delen. Je kunt eerst vragen aan de school waarom ze de informatie nodig hebben en wie het kunnen lezen. Wanneer je het vervelend vindt om het hele verslag van een onderzoek van jouw kind aan de school te geven, dan kun je ook een deel van het verslag aan de school geven. Bijvoorbeeld alleen de samenvatting en het advies. Als je kind ouder is dan 16 moet de school toestemming aan je kind vragen. Bedenk wel dat de school zonder informatie niet goed passend onderwijs kan geven.

Mogen medische gegevens van een leerling opgenomen worden in zijn/haar leerlingendossier?

In beginsel geldt voor medische gegevens een verwerkingsverbod. Op grond van de UAVG is het verwerken van medische gegevens wel toegestaan als die gegevens nodig zijn om speciale voorzieningen te treffen in het kader van de gezondheid van de leerling. In dit kader gelden de algemene regels, dat er niet meer mag worden verwerkt dan noodzakelijk is om het doel (de ondersteuning/ voorziening/ begeleiding) te bereiken. Wel moet er voor de gegevensverwerking ook een geldige grondslag zijn (bron).

Is langdurig schoolverzuim ook ongeoorloofd als je chronisch ziek bent?

Er is geen instemming van de inspectie nodig. Deze leerlingenzijn geoorloofd afwezig op grond van artikel 11, onder d, van de Leerplichtwet. Er moet wel een bewijsstuk zijn waaruit blijkt op welke grond en gedurende welke tijd de afwezigheid van de leerling of het niet deelnemen aan het onderwijs (para)medisch geïndiceerd is (bron: zie de beslisboom op blz. 8 van deze overheids brochure).

Is er een minimum aan het aantal uren dat je fysiek op school moet zijn?

Dat je kind niet of gedeeltelijk naar school kan, betekent niet automatisch dat er helemaal geen onderwijs mogelijk is. Als je kind door psychische of lichamelijke beperking tijdelijk niet of gedeeltelijk naar school kan, is er maatwerk mogelijk. Dat is onder andere geregeld in de variawet passend onderwijs.  Via de regeling ‘afwijking onderwijstijd’ is het mogelijk dat je kind mag afwijken van het minimum aantal uren onderwijs: de urennorm. Dat betekent dat je kind tijdelijk een aangepast onderwijsprogramma volgt, met minder uren op school. Je kind blijft ingeschreven op de eigen school. Voor deze regeling heb je medewerking van de school en toestemming van de Onderwijsinspectie nodig. De school zorgt ervoor dat in het ontwikkelingsperspectief staat omschreven welke ondersteuning je kind nodig heeft. Daarmee doet de school een aanvraag bij de Onderwijsinspectie.

Tellen als je chronisch ziek bent alleen de uren fysiek op school zijn mee als onderwijstijd?

Nee, omdat als je chronisch ziek bent kan er maatwerk in onderwijstijd geregeld worden. Het uitgangspunt van de onderwijswetgeving is dat alle kinderen onderwijs volgen op school, maar soms kunnen kinderen vanwege psychische of lichamelijke beperkingen tijdelijk niet of niet volledig naar school. De school kan voor deze leerlingen een op maat gemaakt onderwijsprogramma aanbieden door af te wijken van het minimum aantal uren onderwijstijd. Het bevoegd gezag van de school vraagt hiervoor instemming van de inspectie via het Internet Schooldossier (ISD). Het afwijken van de verplichte onderwijstijd is een mogelijkheid om extra ondersteuning aan de leerling te bieden. Zo kan de school er optimaal aan werken dat de leerling ondanks de lichamelijke en/of psychische problemen de onderwijsdoelen en de vooraf bepaalde uitstroombestemming behaalt (bron).

Wie is er verantwoordelijk voor onderwijs aan chronisch zieke leerlingen?

Sinds 1999 is de voorziening Onderwijsondersteuning Zieke Leerlingen opgenomen in de onderwijswet. Deze wetgeving maakt scholen zelf verantwoordelijk voor het onderwijs aan chronisch en langdurig zieke leerlingen. De wet maakt geen verschil tussen ziek zijn thuis, in het ziekenhuis of op school. De continuïteit van het onderwijs voor zieke leerlingen valt onder de zorgplicht van het schoolbestuur, ook als het kind niet fysiek op school aanwezig kan zijn. Het schoolbestuur heeft de taak na te gaan wat de ondersteuningsmogelijkheden van de school zijn.

Is er geld om afstandsonderwijs of begeleiding in te kopen door school en/of het samenwerkingsverband?

De bekostiging van afstands- en thuisonderwijs kan via het reguliere bedrag dat de school per leerling ontvangt of vanuit de budgetten die beschikbaar worden gesteld door regionale samenwerkingsverbanden voor passend onderwijs. Het is belangrijk dat bij het organiseren van afstands- of thuisonderwijs altijd de behandelaar van de leerling betrokken is. De behandelaar kan namelijk goed inschatten of dit passend is (bron).

Wat is de rol van de jeugdarts, ook wel schoolarts genoemd?

Een jeugdarts (voorheen ook schoolarts genoemd) of jeugdverpleegkundige helpt om een brug te slaan tussen onderwijs en zorg voor leerling, ouder of school. Zo kan een jeugdarts de intermediair zijn tussen de behandelend medisch specialist en school. Zij kunnen de ontvangen zorg van school in kaart brengen en inschatten of dat voldoende is. Zij kunnen vanuit hun medische expertise over lage belastbaarheid, een aangepast lesrooster of de inzet van aanpassingen voorstellen voor de leerling zonder dat een diagnose of medische gegevens gedeeld moeten worden met school. Daarbij is het goed om te weten dat een jeugdarts beroepsgeheim heeft, dus je besluit samen wat er wel of niet met school gedeeld wordt. Ook kunnen ze bijvoorbeeld de leerling ondersteunen bij de uitleg over de aandoening op school, of het organiseren van een ouderavond hierover.  Daarnaast zet de jeugdarts zich samen met de school, ouder en leerling in om ziekteverzuim te voorkomen en verminderen.

Is het illegaal om leerlingen niet naar de wc te laten gaan?

Het niet toegestaan dat een school haar leerlingen algemeen verbiedt om naar het toilet te gaan tijdens de lesuren. Een leerling moet altijd de mogelijkheid hebben om naar het toilet te gaan, ook tijdens de lesuren wanneer uw toiletbezoek niet kan wachten tot de pauze.

Wat is het verschil tussen schoolexamens, centrale examens, het eindexamen en staatsexamen?

Schoolexamens zijn niet hetzelfde als eindexamens. Het schoolexamen (SE) is een onderdeel van het eindexamen. Het grote verschil tussen de schoolexamens en de centrale examens is dat de schoolexamens per school kunnen verschillen, terwijl de centrale examens landelijk hetzelfde zijn

Daarom zjn aanpassingen bij schoolexamens makkelijker te regelen via en met school. En als die goed op papier staan is dat een goede basis om aanpassingen bij de centrale examens te regelen.

Het staatsexamen is een alternatieve manier om eindexamen te doen en een diploma voor vmbo, havo of vwo te halen. Je hoeft hiervoor niet naar school te gaan. Het staatsexamen bestaat uit een college-examen (vergelijkbaar met het schoolexamen) en een centraal examen. Het centraal examen van het staatsexamen is hetzelfde als het centraal examen van het reguliere onderwijs. Je kunt examen doen in één of meerdere vakken.

Meer over aanpassingen rondom toetsen en examens vind je hier.