"Iedereen die zich bezighoudt met het verbeteren van de situatie van leerlingen die
wat extra’s nodig hebben op school zakt soms de moed in de schoenen. Als er
zoveel druk op het systeem staat, met thuiszitters, het lerarentekort, werkdruk,
wachtlijsten, et cetera, hoe kun je dan optimistisch blijven? Als voorzitter bij
Zorgeloos naar School overvalt het me soms ook: is het niet een druppel op de
gloeiende plaat?
Maar dan zit ik in een workshop bij de Dutch Design Week, waar we met een
innovatieve methode met studenten in gesprek gaan. Een pabostudent vertelt
waar ze tegenaan liep, als leerling met een chronische ziekte. En hoe ze nu door dit
project ziet hoe ze straks als leerkracht kan voorkomen hoe andere kinderen zich
ook zo eenzaam voelen.
Of ik zie appjes voorbijkomen van onze ambassadeurs die met vereende krachten
kennis bij elkaar leggen om een ouder te helpen. En daarna een terugkoppeling
krijgen dat ze weer verder kunnen.
Een ouder die ons mailt om de gids aan te vragen. Ze gaat haar kind aanmelden
op school en ziet ertegenop om zoveel dingen te moeten vragen. En die
vervolgens terugmailt dat ze onze checklist erbij gepakt heeft en zich zo veel beter
voorbereid voelt.
En dan realiseer ik me dat het misschien wel druppels op een gloeiende plaat zijn,
maar dat we wél verschil maken. Iedere leerling voor wie het net iets zorgelozer is,
iedere ouder die we verder helpen en iedere professional die zich bewuster is van
wat deze kan doen voor leerlingen met een chronische aandoening is er één. En
samen… zijn het heel veel druppels op een gloeiende plaat. En wordt de plaat
langzaam een beetje koeler en het onderwijs steeds een beetje zorgelozer."
Door Floor Kaspers, Voorzitter Stichting Zorgeloos naar school met een chronische aandoening
In het voorwoord van ons jaarverslag 2024.