We horen steeds vaker dat gemaakte afspraken tussen leerling, ouder en school niet worden vastgelegd. En dat is meer dan jammer. Vastleggen is belangrijk; of het nu om een paar simpele aanpassingen, of om een heel pakket aan uitzonderingen en extra ondersteuning gaat. Hieronder leggen we uit waarom het zo belangrijk is en op welke manieren je dit kan (laten) doen afhankelijk van de situatie.
Behalve dat emoties die tijdens het overleg los kunnen komen goed luisteren lastig maakt, kunnen ook de verschillende perspectieven van leerling, ouder en school zorgen dat de afspraken verschillend begrepen worden. Het notuleren van gesprekken is een check of iedereen hetzelfde begrepen heeft en achter de afspraken staat. Daarnaast kunnen ze makkelijk gedeeld worden met andere betrokkenen zoals met het team van leerkrachten. Of gedurende het jaar kan er naar de afspraken verwezen worden. Bovendien kun je erdoorheen lopen tijdens een evaluatiemoment en is het tijdens elk nieuw jaar met de nieuwe leerkracht goed om op terug te vallen. Kortom het schriftelijk vast leggen biedt houvast aan alle betrokken partijen, geeft inzicht in de verantwoordelijkheden van de betrokkenen, geeft richting aan evaluatiemomenten en eventuele vervolgstappen die genomen moeten worden.
De leerlingenpas is ervoor om afspraken, ondersteunende maatregelen en uitzonderingen overzichtelijk voor de leerling en de betrokken leerkrachten vast te leggen. Je kunt het vergelijken met bijvoorbeeld een dyslexiepas. Daarnaast kan het handig zijn om een vermelding van de aandoening te maken in een centraal computerregistratiesysteem waartoe alle betrokken leraren toegang hebben. Wanneer de school klein is en alles makkelijk informeel te regelen valt, is het toch zaak om tenminste een e-mail te sturen. Hierin bedank je voor het goede overleg en maak je een samenvatting met de gemaakte afspraken. Je kunt ook een antwoord met een bevestiging van de gemaakte afspraken vragen. Als de ondersteuning verder gaat dan de basisondersteuning die school biedt, moet de school een 'Ontwikkelingsperspectief voor Passend Onderwijs ' opstellen, vaak beter bekend als OPP. Balans heeft hierover een duidelijk stuk op hun site over het OPP Wat is een ontwikkelingsperspectief voor passend onderwijs (OPP)? - Balans (balansdigitaal.nl).
Een school wil vaak graag zoveel mogelijk informatie hebben om goed op de hoogte te zijn van wat de klachten zijn van een leerling, om zo de ondersteuning goed te regelen. Toch is het niet handig om te veel medische informatie door te sturen. Ten eerste zijn de regels voor het bewaren van medische informatie heel streng en voor school is het lastig om zich daar goed aan te houden. Ten tweede kan de situatie van je kind veranderen, terwijl het dan vaak lastig is om bepaalde informatie weer uit een schooldossier verwijderd te krijgen. Bij testuitslagen, diagnostische informatie en dergelijke is het slim om aan de arts of hulpverlener te vragen om in een bijlage aan te geven welke informatie voor school bedoeld is. Op die manier voorkom je dat het hele rapport naar de school moet om hen te informeren. Concrete dingen die voor de school handig zijn, zijn bijvoorbeeld zaken rondom belastbaarheid, te verwachten verzuim, effect op leren, toetsen, et cetera.
Heb je hier vragen over of loop je hierin vast, laat het ons dan weten door een mailtje naar info@zorgeloosnaarschool.nl. Onze ambassadeurs helpen je hiermee graag verder.