Organisatie in beweging

Bij een organisatie in beweging, hoort ook een bestuur dat zich vernieuwd. Eerder hebben we ons bestuur flink verbreed, toen we besloten onze doelgroep te verbreden van diabetes naar alle chronische lichamelijke aandoeningen. Nu hebben we voor het eerst afscheid genomen van twee bestuursleden, Esther en Harry. Tegelijkertijd mogen we twee nieuwe bestuursleden verwelkomen: Kaja Sariwating en Laura Versteeg.

We verwelkomen Kaja Sariwating en Laura Versteeg

Kaja heeft allang zijn sporen verdiend in het passend onderwijsveld en is bovendien juridisch goed onderlegd. Hij waarschuwde ons dat hij graag kritisch is. Precies wat we nodig hebben in het bestuur.

Laura zal ons scherp houden of we inderdaad de juiste dingen doen op de juiste manier vanuit het perspectief van de jongere met een chronische aandoening. Bovendien staat zij haar mannetje naar buiten, zoals we mee mochten maken tijdens de overhandiging van de mbo gids aan minister Dijkgraaf eerder dit jaar. Hieronder stellen ze zichzelf voor.

"Mijn naam is Kaja Sariwating en ik ben 36 jaar geleden geboren in Tiel en daar woon ik nog steeds. Ik heb drie zonen en een dochter, waarvan alleen mijn dochter nog niet schoolgaand is. Ik werk zo’n 12 jaar voor stichtingen en verenigingen die opkomen voor de belangen van studenten en ouders met een schoolgaand kind. Ik beantwoord veel vragen over onderwijs, vaak vragen waarbij het allemaal niet vanzelf gaat terwijl dat wel zou moeten, zoals een chronische aandoening. Toen een paar bestuursleden mij voor de zomer vroegen als bestuurslid bij Zorgeloos naar School wist ik het al snel: ja, ik doe graag mee! Ik hoop veel te kunnen betekenen als bestuurslid, maar ook leuk samen te werken met het bestuur en ambassadeurs. Tot snel!"  Kaja

"Hoi hoi! Mijn naam is Laura.

Een aantal jaar terug hoorde ik dat ik chronisch ziek ben, al zie ik dit zelf meer als een extra uitdaging! Ik heb inmiddels mijn basis- en middelbare school afgerond, een MBO diploma in de pocket, en ben nu werkzaam als student Verpleegkunde in het ziekenhuis. Oftewel, ook met een chronische ziekte is er nog van alles mogelijk!

Ik ben blij dat ik als ervaringsdeskundige, wat betreft ziek zijn en het volgen van onderwijs, deel mag nemen aan het bestuur van Stichting Zorgeloos naar School. Ik hoop dat ik, samen met de rest van het bestuur, kan bijdragen aan het zorgelozer naar school kunnen gaan voor leerlingen en studenten met een chronische aandoening."

We nemen afscheid van Harry Roos en Esther van der Tak

Vanaf de oprichting van de stichting is Harry bestuurslid geweest. Hij heeft zijn brede netwerk in de diabeteswereld voor de stichting ingezet en is op vele beursen en symposia een actief ambassadeur voor de stichting geweest. Daarnaast was hij met zijn humor en lekkernijen de sfeermaker tijdens onze bestuursvergaderingen.

Esther heeft met haar bakken energie het bestuur lekker opgeschud en ervoor gezorgd dat er met nieuw perspectief naar zaken gekeken werd. Bovendien heeft zij de stichting bekend gemaakt bij de vele patientenorganisaties, platforms en netwerken waarin ze actief is en was. Gelukkig blijft Esther haar expertise inzetten voor de stichting als ambassadeur.