Sinds de lancering van het spel Vooruit Achteruit ruim een maand geleden, is het de deur uitgevlogen. Inmiddels is het spel ruim 400 keer aangevraagd met gemiddeld 4 spellen per aanvrager. Dat zijn in totaal ongeveer 1600 spellen. Als elk spel 1 keer gespeeld wordt door 6 spelers dan betekent dat bijna 10.000 kinderen het spel kunnen spelen! Het wordt voornamelijk aangevraagd door ouders om het in de klas te spelen om meer begrip te creëren. Tot zo ver de cijfers.
Het mooie is dat we van allerlei verschillende toepassingen uit de praktijk horen. Bijvoorbeeld een ergotherapeute die het eerst in haar praktijk speelt om het spel daarna mee te geven aan het gezin. Of een leerling die het spel eerst speelt met zijn begeleider en daarna met verschillende kleine groepjes klasgenoten die hij zelf mag samenstellen. Dit als de stap met de hele klas tegelijk nog te groot is bijvoorbeeld. Belangrijk, want veiligheid is een voorwaarde om je open en kwetsbaar op te kunnen stellen.
Hieronder een greep uit de reacties van de aanvragers.
"In ga het spel inzetten in de klas op school en op de BSO om meer kennis en begrip te geven, om een veiligere situatie te creëren." (ouder)
"Ik ga het spel inzetten in de bovenbouw zodat de kinderen begrip krijgen waarom sommige leerlingen regelmatig afwezig zijn op school. Vaak reageren kinderen dat ze het oneerlijk vinden ("Ze is er nu niet maar gisteren zag ik haar nog buiten lopen")
"Ik heb het spel al ontvangen en het ziet er top uit! Mooi ontwerp en heel praktisch om in te zetten. Ik ga het bij ons intern delen zodat alle leerkrachten op mijn school op de hoogte zijn en dit kunnen in zetten." Leerkracht basisschool
"Ik ga het spel inzetten als ondersteuning voor leerlingen met een neurologische aandoening" onderwijsprofessional
"Wat een goed initiatief! Ik heb jarenlang in de kinderoncologie en weet als geen ander hoe belangrijk dit kan zijn voor een kind/klas. Mijn vriend is leerkracht en ik werk zelf in de zorg als psycholoog en ga dit van harte aanbevelen!"
"Ik ga het gebruiken op de kinderdiabetespoli, het uitlenen of weg geven aan een gezin dat het op dat moment goed kan gebruiken."
"Ik wil kijken of dit spel aansluit bij mijn 3 vwo leerlingen om te spelen in de mentorklas."
"Ik ben o.a. leerlingbegeleider (VMBO) en kan het spel (laten) inzetten in groepen waar iemand met een chronische aandoening zit. (Als de leerling dat ook wil.) "
We hebben het spel in eerste instantie ontwikkeld om meer begrip in de klas te creëen. Tijdens het testen in verschillende klassen blijkt meteen al dat het boven de radar krijgen van chronische zieke leerlingen het eerste tastbare effect van het spel is. Weten dat je klasgenoot chronisch ziek is, is toch vaak een eerste voorwaarde voor meer begrip. Dat onzichtbaarheid hardnekkig en veel koppig is, zo blijkt ook uit onze impact assessment 2022.